Om kinesisk porcelæn.

1.      Vaser ,bojaner,ingefærkrukker.

2.      Tang porcelæn.

3.      Blanc-de-Chine` figurer fra Dehua Fujian provinsen

        

1.   Vi har et stort udvalg af hatstandsvaser, 40 og 60 cm vaser ,samt bojaner og  

       ingefærkrukker

Størsteparten er antikke og specielt de blå   vaser er 150 til 300 år gl.

 

Gl. vaser kan bl.a. kendes på at de drejet ,hvilket tydelig kan ses udenpå vasen.

Glasuren har også et andet look og mange flere småfejl i glaseringen.

      Disse vaser og bojaner ting man har brugt i den daglige husholdning, og kan derfor bære

      bære præg af det.        

Det er  mange ting man skal se på for at aldersbestemme .

Det er motivet ,farverne i motivet ,ørerne på vasen , halsen på vasen.

Stempler under vasen ,som ikke er særlig nøjagtige.

Mange gl. ting har et lakklat m. prægninger i lakken.

Dette betyder bare at det er en gl. vase som tolderne i Kina har vurderet til at måtte eksporteres.

Nye vaser er meget pænere lavet,  fordi de er formstøbte.

Farven er meget renere og klare i glasuren.  

      Bojaner – ingefærkrukker  har ligeledes været brugt i husholdningen.

Derfor kan et låg ofte mangle .

Specielt ingefærkrukker mangler  ofte låg  , grundet det store låg nemt kan gå i stykker ved mange års brug.

Ingefærkrukker har ofte ”Dobbeltlykke” tegn på sider.

Ting med ”Dobbeltlykke ”tegn har været brugt i forbindelse med bryllupper.

Specielt for ingefærkrukker er det særegne ,at det var kun indholdet der var gaven.

Krukken forventes leveret tilbage til brug igen til en anden.

     Meget porcelæn har vi fundet i landsbyer ,hvor der ofte var indridset ejermærker  

     de forskellige ting, for at man   derved kunne kende  dem

2 . Tang porcelæn .

Navnet ”Tang” stammer fra det

dynasti der var fra  år  618 -907 .

Det  internationale  navn for den type

som ses i Tang hesten på billedet,

       er ”Three colour porcelain”.

Det mest kendte er Tang hesten m. knude

 på halen ,men der blev lavet meget andet

helt unikkt porcelæn ,der adskilte sig meget

 fra hvad man ellers havde lavet.

I begyndelsen troede man først at det kun fandtes lokalt omkring Xian.

Nu han man fundet det over hele Kina og fundet ud af at det dengang blev meget populært.

I dag er det så blevet populært over hele verden.

 

Tang dynastiet havde Xian som hovedstad. Bedre kendt for det også er der udgravningerne m   ”Terracotta soldaterne ” er.

Det var dengang verdens største by.

Ligesom Terrracotta  soldaterne er ”Tang porcelæn”  lavet af ler.

I dag bliver farverne brændt ,men det gl. Tang porcelæn var blot bemalet.

Det kan det også tydelig ses i farverne ,som nemt blev beskadiget.

Dette skal man huske på ,hvis man tror at man køber originalt gl. Tang porcelæn.

Hvis man køber originalt gl. Tang figurer skal man også vide  at   gl. certifikater duer ikke , da man tidligere ikke kunne teste det man kan i dag.

      Det er specielt den slags kostbare ting ,man forsøger at lave falsknerier  med .

 

3.Blanc – de - Chine`.

        Eller hvid porcelæn på fransk.

Dette er det internationale navn, som porcelænet kendes under over hele verden.

Figurerne skal som regel have 1 el. 2 stempler på ryggen for at angive at det er de rigtige .

 

Figuren øverst er Quan Yin med livets vand . Opsats lotusblomst .

Lotusblomsten : Indikerer klogskab ,hvorfor man beder hende om at træffe kloge beslutninger i livet. Derfor r den så meget brugt som opsats for figuren.

 

  Dette specielle porcelæn som ligner porcelæn ,men er en hvid lerart med glacering fra porcelænsområdet Dehua i Fujian provinsen .(Ældre bøger kaldet Fukien)

Nuancen i det svinger noget ,men fra Dehua er det som regel elfenbensfarvet.

Det nye er   helt flødefarvet   . Det er bl. a. farven   som er med til at aldersbestemme det.

Vi har hele tiden folk i Kina til at lede efter ældre ting ,fordi vi er specielt glade for de flotte figurer som bliver lavet i denne hvide ler.

 Bamhjertighedsgudinden Quan Yin el. den ældre stavemåde Kwan Yin laves i utallige udgaver .

Figuren kombineres   ofte med  at hun sidder på en tiger ,elefant el. andre ting man tillægger stærke kræfter. .

På den måde forstærkes hendes  evner m. de kræfter som tillægges det dyr hun er sammen med.  

Det er specielt de mange religiøse figurer vi samler og kan fortæller om deres  oprindelse og hvad de står for.

 

En sjov ting er at Marco Polo i 1294 på vejen hjem, kom gennem dette område .

Hvorfor han gjorde notater om lige dette porcelæn skyldes nok,  at han spurgte til det lermateriale man gravede op.

Han fik at vide at det man gravede op nu ,forventede man først at bruge om 100 til 200 år.

Det er ikke tit   man oplever så langsigtet en lagring

Han gjorde notater om priser og det forlyder at der skulle være en figur på et museum i Venedig fra besøget.

Om det nu er pirater der gjorde at man forlod disse lagre eller de blev opbrugt da kinesiske købmænd viste porcelænet til portugeserne i Macao området.—De syntes at Quan Yin lignede en madonna figur og købte meget.

Man ved at meget af det    Blanc-de-Chine`som er i Danmark , kom til landet 1790-1800  da vi havde en masse skibe der anløb Canton og hjembragte bl.a. det eftertragtede kinesiske porcelæn samt krydderier.

 

Noget specielt for Quan Yin figurerne fra Dehua er, at det er det eneste sted i asien man kombinerer hende m. fisk –

Enten i en kurv ell. der på opsatsen hun er på , sammen med lotusblomsten laves  bølger.

Den nære beliggenhed til havet må have påvirket fabrikkerne her til , at de lavede disse specielle Quan Yin  til fiskerne i området.  

NB. Folk der arbejder med ler ved ,at det man gjorde i Dehua med at grave ler op og lade blive udsat for vejr og vind , er med til at gøren leret mere smidig at arbejde med.

Det er dog ikke nødvendig med 100 år ,men en 3 til 4 år gør leret mere lind, nemmere at forme og arbejde med.